In het hallucinante decor van een heilige vallei in het noorden van Libanon kijkt een steenrijke zakenman uit over zijn landgoed en schreeuwt naar één van zijn negen Syrische bedienden om koffie. Maak kennis met Ray. Voormalig geheim agent, vliegenier, houtwerker en gepensioneerd vastgoedmagnaat.

Tegenover hem zit wat overblijft van een vrouw die zich in het vlakbij gelegen buurland had aangesloten bij een strijdersgroep, om in een oorlog te vechten die haar meteen na aankomst weer had uitgespuwd. Zij wil terug. Op weg naar haar oude wereld wordt zij door Ray onderschept. Vanaf dat moment ligt haar leven in handen van hij die de verpersoonlijking is van alles wat zij kapot wilde maken.

In de discussie die zich tussen hen ontspint vervaagt de grens tussen onschuld en schuld. En misschien zelfs tussen leven en dood.

Met Valley of Saints initiëren Bijnens & Di Marino hun zucht naar diepgaande inhoudelijke recherche en lichamelijke onderzoeksjournalistiek. Voorafgaand aan de repetitieperiode spraken de twee theatermakers met Syriëstrijders en zochten zij in de binnenstad van Caïro en de buitenwijken van Beiroet naar de meest perverse uitwassen van onze zogenaamd onoverkomelijke beschaving. Tijdens die laatste reis ontmoette Bijnens in een vallei van waanzin en vrede de zakenman waarop Raymond is gebaseerd.

Theatermakers Michael Bijnens en Aurelie Di Marino studeerden beiden af aan het RITS in Brussel. Twee verwante zielen die elkaar vinden tijdens hun theateropleiding in onze honderdtalige hoofdstad. Ze delen de wil om in de wereld te staan en op zoek te gaan naar de plekken waar de wortels van die wereld door het asfalt heen breken. Ze zijn geïnteresseerd in de fouten die mensen maken. Twee makers met de hunkering om alles te investeren in verhalen en in het vertellen van die verhalen. Voor Valley of Saints voert het hen naar de vele paradoxen binnen de radicale islam en wat daarvoor doorgaat. Hoe zit het met de kloof tussen de idealistische verwachtingen voor vertrek en de rauwe confrontatie met de werkelijkheid van de oorlog zelf? Is die kloof er wel? En wat als je als fundamentalist door de islamitische gemeenschap zelf als paria wordt beschouwd?

De twee jonge makers vinden een partner in crime in Ruud Gielens. De regisseur en acteur maakte de Egyptische revolutie van dichtbij mee: hij woont en werkt in Caïro. Muzikant Stalin Abdi en geluidskunstenares Alexandra Cárdenas componeren en spelen.

concept: bijnens  & di marino
spel: Stalin Abdi , Aurelie Di Marino en Ruud Gielens
muziek: Stalin Abdi, Alexandra Cárdena
techniek en lichtontwerp: Peter Brughmans en Thomas Clause

met de steun van C-Mine, Pianofabriek Kunstenwerkplaats

De auteurs ontvingen voor het schrijven van dit theaterstuk een werkbeurs van het Vlaams Fonds voor de Letteren.