Rechten Duitsland verkocht

Atrium Verlag pre-empt debuutroman ‘Cinderella’

www.boekblad.nl

De Duitse uitgever Atrium Verlag heeft op de Frankfurter Buchmesse met een pre-empt de vertaalrechten van Cinderella gekocht. Cinderella is het romandebuut van Michael Bijnens. Eind september verscheen het boek bij Atlas Contact.

Met de verkochte vertaalrechten van Cinderella vindt er opnieuw een Atlas Contact-debutant zijn weg naar een buitenlands publiek. Vorig jaar werden de vertaalrechten van De consequenties, het romandebuut van Niña Weijers, aan meerdere landen verkocht.

Michael Bijnens (1990) groeide op als zoon van een Antwerpse prostituee. Hij studeerde af aan de Brusselse theaterschool en maakte vervolgens razendsnel naam als toneelauteur. Met zijn roman vertelt Bijnens het verhaal van een zoon van een hoer die een bordeel opent en de pooier van zijn moeder wordt.

Drie weken na verschenen is Cinderella al toe aan zijn derde druk. In de Nederlandse en Vlaamse pers trok het boek veel aandacht. Bijnens zat onder andere bij Pauw, VPRO Boeken en Radio 1 Kunststof. Cutting Edge sprak lovende woorden over het boek en gaf het vijf sterren: ‘Dit boek is zo verwarrend, intrigerend, duister en gruwelijk, dat je elke pagina wel wilt verzwelgen. Chapeau.’

Cutting Edge *****

Smoezelige taferelen tijdens de uitverkoop van oud vlees

http://www.cuttingedge.be/boekenstrips/michael-bijnens-cinderella

De originele sprookjes van Grimm zijn vele malen gruwelijker dan de feeërieke Disney-versie. Cinderella, oftewel Assepoester, brengt het er in de oorspronkelijke versie nog niet eens zo afschuwelijk vanaf: ze krijg daadwerkelijk de prins. Haar stiefzussen echter snijden hun hiel af om toch maar in dat schoentje te passen en worden op het einde beide ogen uitgepikt. Door twee lieflijke duiven, dat dan weer wel. Michael Bijnens’ ‘Cinderella’ heeft duidelijk veel meer weg van de editie die in 1857 voor het eerst gepubliceerd werd.

Bijnens is geen onbekende in theater minnend Vlaanderen en Nederland. Hij houdt zich op in zowel Amsterdam als Brussel en windt zonder ogenschijnlijke moeite gerenommeerde organisaties als VPRO en SABAM om zijn Antwerpse vingertje. Het hoofdpersonage in ‘Cinderella’, zijn moeder en prostituee Iris, is al eerder ten tonele verschenen. Op Theater aan Zee aan de Vlaamse kust las hij al eens de monoloog, getiteld ‘Iris’ voor, waarin de persoon grotendeels lijkt op mama Iris in zijn debuutroman. De thematiek (pooiers, hoeren, smoezeligheid, drugs, gekmakende marginaliteit, roken, wraak, bloed, geweld) in Cinderella is eveneens terug te vinden in Bijnens eerdere werk.

In ‘Cinderella’ wordt de lezer meegezogen in een duistere onderwereld vol hoeren die elkaar het licht in de ogen niet gunnen, met verkeerd aflopende drugspraktijken, gewelddadige mannen en vrouwen en katers die dagelijks tot kotsen leiden. Om nog maar te zwijgen van het ‘zeiken over de foto van je grootvader’, je moeder zien die ‘haar kut aan het gladscheren is in bad’, kinderen die opgroeien voor galg en rad en drugs dealende, getraumatiseerde vrouwen die door hun eigen broers worden verkracht.

‘Cinderella’ staat bol van een diepzwarte, rauwe marginaliteit die ervoor zorgt dat de grens tussen goed en kwaad in de personages flinterdun wordt: van die stinkende, gore lelijkheid die in zware fluwelen gordijnen hangt, in etablissementen die je nog zo vaak kunt poetsen maar nooit of te nimmer proper worden. In het midden van die treurigheid vind je antihelden, die hun best doen om zichzelf staande te houden in een wereld die zo bevreemdend is dat de realiteit al lang niet meer te vatten is. Mensen die met hun linkerhand prikkeldraad winden om de keel van een collega, maar met de andere hand een stinkende hond met gevaar voor eigen leven proberen te redden van maffiosi. Mensen die elke minuut verzuchten dat ze hun moeder haten, maar wel godsonmogelijk treurige Vlaamse steenwegen aflopen om diezelfde moeder te redden. Verhalen om door de aanhoudende gruwel misselijk van te worden, maar met een onderhuids sluimerende hoop op een goede afloop.

In hoeverre Bijnens werk autobiografisch of pure fictie is, is onduidelijk. In hoeverre je Bijnens zelf dus moet haten of liefhebben, is net zo onduidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat ‘Cinderella’ een fascinerende trip is in het holst van de nacht en het slechtste van de mens. Ondanks de warrige stijl of juist dankzij deze warrige stijl, leest het als een trein. Kortom, dit boek is zo verwarrend, intrigerend, duister en gruwelijk, dat je elke pagina wel wilt verzwelgen. Chapeau.

Kunststof

Het was een boeiend en wervelend gesprek afgelopen maandag met Jellie Brouwer tijdens het programma Kunststof. Beluister via de link hieronder het gesprek.

http://www.npo.nl/micheal-bijnens-schrijver-en-theatermaker-kunststof/28-09-2015/RBX_NTR_700931/RBX_NTR_1929617

Jawel, we zijn zo ver

Vandaag sta ik met mijn lelijke kop in maar liefst drie gazetten. Dus jawel, mijn boek ligt in de winkel. De Cinderella is bij deze geopend voor het literaire publiek. Bestel hieronder gerust een exemplaar voor het hele gezin. Ongeruste ouders kan ik zeggen dat er alleen maar mooie woorden in staan.Belang van Limburg Bijnens Cinderella Cinderella Bijnens Gazet van Antwerpen Nieuwsblad Bijnens Cinderella Voorpagina Belang van Limburg Bijnens Cinderella