Wie?

© Alejandra Aragon
© Alejandra Aragon

Michael Bijnens studeert in 2013 af aan de Brusselse theaterschool het Rits. In die opleiding legt hij een parcours af dat hem over tekst en film naar theater voert. Alle genres en media probeert hij uit. Uiteindelijk is er geen middel waarin hij zich zo thuis voelt als het geschreven woord.

Na zijn eerste jaar regieopleiding vertrekt hij maandenlang naar Rio de Janeiro, waar hij als tolk aan de slag gaat in de favela’s van de stad. Hij schrijft er een monoloog over een jonge vrouw die leeft op een clandestiene vuilstortplaats en keert later dat jaar terug om er een film te maken over de relatie tussen het lokale evangelisme en het drugsgeweld. Later houdt hij zich gedurende lange tijd op in het revolutionaire Caïro, het reactionaire Jeruzalem en tenslotte het onwezenlijke noordwesten van Mexico.

Doorheen de jaren ontwikkelt Bijnens zich tot een journalist van het lichaam, een schrijver die de verre werkelijkheid aan zijn botten laat vreten, maar er evenmin voor terugdeinst zijn ficties te doordrenken met zijn persoonlijke geschiedenis, zijn eigen obsessies en zwakheden.

Binnen een relatief korte periode ontstaat binnen zijn werk een herkenbaar klimaat. Een onderkoeld, maar bijzonder tragisch universum dat wemelt van dealers, hoeren, flikken, outlaws, priesters, psychopathische bankiers en clowneske revolutionairen. Het gulden trio ‘politiek, seks en misdaad’ is daarbij nooit veraf. Religieuze vraagstukken keren regelmatig terug.

Tijdens zijn laatste reis laat hij zich vijf maanden lang onderdompelen in het drugsgeweld in de Mexicaanse staten Sinaloa en Chihuahua. Aan de Mexicaanse-Amerikaanse grens schrijft hij een tekst die balanceert tussen de ondraaglijke realiteit en de weinig verzachtende fantasie. Die tekst, La Línea, vormt de inzet van zijn afstudeervoorstelling en wordt in de zomer van 2013 gepubliceerd.

De komende jaren zet Michael Bijnens de lijnen van zijn schrijverschap verder uit. Als een zelfverklaarde detective blijft hij werken vanuit diepgaande en waar mogelijk lijfelijke recherche. Een uitgebreide dossierkennis en eigen schriftuur blijven centraal staan.

In 2014 maakte samen met Aurelie Di Marino de voorstelling Valley of Saints. De tekst daarvan werd grotendeels gebaseerd op de figuur van een megalomane vastgoedmagnaat die hij ontmoette in de Vallei der Heiligen in het noorden van Libanon.

Tot november 2015 werkt hij aan een voorstelling die hij basseert op gesprekken met rechercheurs die betrokken waren of zijn bij het onderzoek rond de zogenaamde Bende van Nijvel.

Begin oktober 2015 verschijnt Bijnens’ eerste roman bij uitgeverij Atlas Contact. In dat boek richt hij samen met zijn moeder een bordeel op en geeft hij zich helemaal over aan een tragische en vooral hilarische tocht door de onderwereld à la Flamande.

In 2016 schrijft hij een roman gebaseerd op zijn ervaring in het Noorden van Mexico. Dat boek verschijnt in de loop van 2017.